اینترنت، ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات

چكیده

اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، كاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت بعنوان رسانه‌ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگی‌ها و مزیتهای فراوانی كه اینترنت در مقایسه با رسانه‌های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است. این مقاله به ادبیات موضوع می‌پردازد كه شامل تعریف تبلیغات اینترنتی، تاریخچه و روند آن از ابتدای پیدایش تا كنون، انواع و اشكال مختلف تبلیغات اینترنتی، و نیز مزیتها و محدودیتهای آن می‌باشد.

توضیح : این مقاله تلفیقی از دو مقاله (1)اینترنت؛ ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات (منتشر شده در شماره 10 ماهنامه دانش تبلیغات) و (2)تبلیغات اینترنتی در ایران: تنگناها و راهكارها (سومین كنفرانس بین‌المللی مدیریت  29 آذر لغایت 1 دی‌ماه 1384) است كه توسط نویسندگان منتشر شده‌اند. به منظور جلوگیری از تكرار و هدایت سریعتر خوانندگان به سمت مطلب مورد نظر این تلفیق توسط سایت راهكار مدیریت انجام شده است.

كلیدواژه : تبلیغات؛ تبلیغات اینترنتی؛ بازاریابی؛ اینترنت


1- مقدمه

اینترنت، ابزاری كارآمد در خدمت تبلیغات

 تعریف تبلیغات اینترنتی

 تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یك كانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد (گائو و دیگران 2002). در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را اینگونه تعریف نموده‌اند: نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی كه به تحقق اهداف تبلیغات كمك نماید (سایت صدا و سیما 2002). در فرایند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شركتهای  تبلیغاتی، ناشران اینترنتی1 ، تبلیغ‌دهندگان2  (سازمانها و شركتهای تولیدی و خدماتی) درگیرند.

 روند تبلیغات اینترنتی در دنیا

تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال 1994) تا سال 2000 شاهد رشد بسیار زیادی بوده است. بطوریكه حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم 267 میلیون دلار در سال 1996 به رقم 8087 میلیون دلار در سال 2000 رسیده است. ولی در بین سالهای 2001 و 2002 این صنعت شاهد رشد منفی بوده است. روند رشد در سال 2003 تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت می‌باشیم. نمودار زیر رشد درآمد تبلیغات اینترنتی را در خلال سالهای 1996 تا نیمه اول سال2004 نشان می‌دهد.

 


نمودار 1-
 درآمد تبلیغات اینترنتی از سال 1996 تا نیمه اول 2004 (پرایس‌واترهاوس‌كوپرز 2004) تصویر بزرگتر

میزان استقبال از تبلیغ در اینترنت در صنایع مختلف به یك اندازه نبوده است. در این میان محصولات مصرفی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و كمترین سهم نیز به صنایع بهداشتی و پزشكی تعلق داشته است. در نمودار2 درصد تبلیغات اینترنتی براساس گروه‌های اصلی صنایع، در سالهای 2003 و 2004 با یكدیگر مقایسه شده‌اند.

 

نمودار 2- تبلیغات اینترنتی براساس گروه‌های اصلی صنایع (پرایس‌واترهاوس‌كوپرز 2004) تصویر بزرگتر

 

5- ابعاد تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی ابعاد مختلفی را شامل می‌شود كه در  زیر بطور اجمالی به آنها اشاره می‌شود (گائو و دیگران 2002). در شكل1 ابعاد تبلیغات اینترنتی نمایش داده شده است.

درج آگهی رایگان 

 

شكل 1 - ابعاد مختلف تبلیغات اینترنتی (گائو و دیگران 2002).

 

5-1- مدلهای كسب وكار

مدل كسب و كار به یك ایده تجاری و برنامه استراتژیك در مورد نحوه به دست آوردن  پول برای یك كسب و كار اشاره دارد. تبلیغ اینترنتی موثر می‌بایست دارای  مدل كسب و كار مناسبی باشد كه موجب موفقیت آن كسب و كار شود. از جمله مدلهای كسب و كار تبلیغات اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

5-1-1- مدل كسب و كار مبتنی بر محتوا

براساس این مدل از كسب و كار، ناشران اینترنتی می‌بایست با ارائه محتوای ارزشمند و مهم برای مخاطبین خود، ترافیك سایت خود را افزایش دهند. تلاش اصلی مدیران سایتها در این مدل می‌بایست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب برای افزایش ترافیك سایت شود.

5-1-2- مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع اینترنتی

در این روش ناشران اینترنتی خدمات متنوعی را برای مخاطبین فراهم می‌آورند كه از آن جمله می‌توان به فراهم آوردن امكان استفاده از پست الكترونیك، اتاقهای گفتگو6  و یا پیغام رسان‌ها7  اشاره كرد. در این روش میزان موفقیت سایت به كیفیت خدمات ارائه شده بستگی دارد چرا كه تعداد استفاده كنندگان از این خدمات با میزان كسب درآمد تبلیغاتی این شركتها رابطه مستقیم دارد. از سایتهای معروف در این زمینه  می‌توان به AOL اشاره نمود.

5-1-3- مدل مبتنی بر فراهم آوردن امكان جستجوی سایتهای مختلف

سایتهای مبتنی بر این مدل با فراهم آوردن امكان جستجو در میان سایتهای گوناگون و طبقه‌بندی آن سایتها براساس محتوا، خدماتی را به كسانی كه در جستجوی موضوع یا مطلب خاصی می‌باشند ارائه می‌نمایند. از زمره سایتهای بسیار معروف در این گروه می‌توان یاهو8  را نام برد

5-2-6- تبلیغات مبتنی بر حامی‌گری21

حامی‌گری به فعالیتی گفته می‌شود كه در آن یك شركت از یك رویداد، واقعه یا فعالیت خاص حمایت می‌كند و در مقابل، لوگو یا نام تجاری خود را در آن رویداد یا فعالیت معرفی می‌كند. هدف از این كار استفاده ار ارتباط ایجاد شده مابین لوگو یا نام تجاری شركت و رویداد مربوطه است.
همان طور كه در حامی‌گری سنتی، شركت حامی از ارتباط ایجاد شده با رویدادی خاص منتفع می‌شود، در حامی‌گری اینترنتی نیز شركت حامی از توجه كاربران به یك سایت یا موضوع مطرح شده در اینترنت سود می‌برد. به عنوان مثال در سال 1999 حدود نیمی از تبلیغات اینترنتیشرکتهای دارویی به حمایت از وب سایتهای بهداشتی اختصاص یافته بود. تحقیقات انجام شده دلالت بر اثربخشی این نوع از تبلیغات دارد. نكته قابل توجه در این نوع از تبلیغات، انتخاب رویداد،‌ واقعه یا فعالیتی مناسب جهت کسب بهترین نتیجه است.

5-3- فرایندهای طراحی

فرایندهای مهندسی دقیق و مناسب برای ایجاد یك راه‌حل كارا برای تبلیغات اینترنتی مؤثر ضروری می‌باشند چرا كه مبنایی را جهت جریان داده‌های كاری و فعالیت برای ناشران، تبلیغ‌دهندگان و همین‌طور شركتهای تبلیغاتی فراهم می‌آورند.

5-4- زیرساختهای سیستم

زیرساختهای سیستمی یكی از بخش‌های ضروری تبلیغات اینترنتی می‌باشند. مانند زیرساختهای شبكه‌ای كه سیستمهای فرعی را به هم ارتباط می‌دهند.

5-5- تكنولوژی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

تكنولوژیهای پیشرفته نقش مهمی را در توسعه تبلیغات اینترنتی ایفا می‌كنند. تكنولوژی‌های مورد استفاده در این زمینه شامل تكنولوژی ارائه اینترنتی (مانند SVG و Flash)، تكنولوژی ارباب رجوع22  (از قبیل HTML Java و JavaScript)، تكنولوژی واسطه23  (از قبیل Java و J2E)، و پروتوكل‌های ارتباطی می‌شوند.

5-6- روشها

روشها و تكنیكهای گوناگونی جهت اجرای تبلیغات به شكل مؤثر به وجود آمده‌اند كه از آن جمله می‌توان روشهای زیر را نام برد:

§         روشهای هدف‌گیری مشتریان و تعامل با آنها

§         روشهای ارائه تبلیغات

§         معامله فضاهای تبلیغاتی و روشهای پرداخت

§         ردگیری تبلیغات

§         ارزیابی عملكرد تبلیغات

6- مزیت‌های تبلیغات اینترنتی

تبلیغ در اینترنت مزیتهای زیادی نسبت به تبلیغات سنتی دارد كه از آن میان می‌توان موارد زیر را نام برد:

§         ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یك ارتباط دوطرفه بین تبلیغ كننده و مخاطب ایجاد می‌كند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت می‌كنند بلكه قادرند بازخورد بدهند و سئوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغ‌كنندگان مطرح كنند.

§         ایجاد یك پیوند مستقیم24  به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یك پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می‌سازد. این قابلیت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری می‌شود.

§         توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان: در تبلیغات اینترنتی از روشهای متنوعی برای هدفگیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات بصورت ایستا یا پویا استفاده می‌شود. این روشها ممكن است بر اساس محتوای صفحه، اطلاعات شخصی و مبادله پویای اطلاعات باشند.

§         دسترسی جهانی و شبانه‌روزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعت روز در دسترس می‌باشد كه این موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن می‌شود.

§         ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی نمایش، نگهداری و بروز رسانی آسان است كه این به دلیل ماهیت دیجیتالی آن می‌باشد. كاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگی تلقی می‌شود.

§         قابلیت اندازه‌گیری و ردگیری بالا: تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی، از قابلیت ردگیری و اندازه‌گیری بالایی برخوردار است. از روشهای گوناگونی برای ردگیری، ارزیابی عملكرد و سنجش اثربخشی تبلیغات اینترنتی استفاده می‌شود.

 دانلود فلش فارسی    دانلود رام رسمی     درج آگهی رایگان     تبلیغات اینترنتی پربازدید 

فروش فایل های کمیابفروش جزوه و نمونه سوالفروش آپارتمان در تهران
فروش بازی های 2016دانلود مقاله و پروژهدانلود آهنگ جدید 
دانلود پایان نامه و تحقیقدانلود رام رسمی اندرویدبازار کار و تجارت 
تبلیغات اینترنتی پربازدیددانلود فلش فارسیطرح های کسب و کار 
درج آگهی رایگانفایل ترمیم سریالایده های کسب و کار 
آگهی استخدامی  امروزفلش desireدرج آگهی فروش 

 _____________ موارد زیر را نیز در  این سایت میتوانید با استفاده از باکس جستجوی سایت بدست آورید-------------------

,فایل فلش گلکسی یانگ,فایل فلش فارسی گلکسی یانگ,فایل فلش فارسی گالکسی یانگ,دانلود فایل فلش فارسی گالکسی یانگ,دانلود فایل فلش گلکسی یانگ,فایل فلش گلکسی ایس,فایل فلش فارسی گلکسی ایس,فایل فلش Galaxy Ace,فایل فلش گالکسی ایس,دانلود فایل فلش گلکسی ایس,فایل فلش گالکسی Ace,فایل فلش Galaxy Ace 2,فایل فلش فارسی گالکسی ایس,دانلود فایل فلش گلکسی Ace,فایل فلش فارسی گلکسی Ace,فایل فلش گلکسی استار,فایل فلش Galaxy Star,فایل فلش فارسی گالکسی استار,فایل فلش گالکسی استار,دانلود فایل فلش گلکسی استار,فایل فلش Galaxy Star Plus,دانلود فایل فلش گالکسی استار,دانلود فایل فلش فارسی گلکسی استار,فایل فلش گلکسی فیت,فایل فلش فارسی گلکسی فیت,فایل فلش فارسی گالکسی فیت,دانلود فایل فلش گلکسی فیت,فایل فلش گالکسی فیت,فایل فلش گالکسی فیت 2.3.6,فایل فلش Galaxy Fit,دانلود فایل فلش سامسونگ گلکسی فیت,فایل فلش گلکسی مینی,فایل فلش گلکسی مینی 2,فایل فلش گلکسی مینی S5570,دانلود فایل فلش گلکسی مینی,فایل فلش فارسی گالکسی مینی,فایل فلش گالکسی مینی,فایل فلش گوشی گلکسی مینی,فایل فلش Galaxy Mini,فایل فلش Galaxy Mini 2,فایل فلش گلکسی S3,فایل فلش فارسی گلکسی S3,فایل فلش فارسی Galaxy S3,فایل فلش Galaxy S3,دانلود فایل فلش گلکسی S3,دانلود فایل فلش Galaxy S3,فایل فلش گلکسی اس 5,فایل فلش گلکسی اس 4,دانلود فایل فلش گلکسی اس 4,فایل فلش گلکسی اس 3,دانلود فایل فلش گلکسی اس 3,فایل فلش فارسی گالکسی اس 3,فایل فلش گلکسی کشور,,فایل فلش Galaxy Ace,فایل فلش Galaxy Ace 2,فایل فلش فارسی Galaxy Ace,دانلود فایل فلش Galaxy Ace,فایل فلش I8160 . Galaxy Ace2 نسخه 4.1.2,فایل فلش فارسی Galaxy Ace Duos,فایل فلش فارسی سامسونگ Galaxy Ace S5830i,دانلود فایل فلش گوشی Galaxy Ace,فایل فلش Galaxy Core,فایل فلش فارسی Galaxy Core,دانلود فایل فلش Galaxy Core,دانلود فایل فلش فارسی Galaxy Core,فایل فلش Galaxy Star,فایل فلش Galaxy Star Plus,فایل فلش فارسیGalaxy Star,دانلود فایل فلش Galaxy Star,فایل فلش Galaxy S2,فایل فلش فارسی Galaxy S2 I9100,دانلود فایل فلش Galaxy S2,فایل فلش فارسی Galaxy S2 Plus,دانلود فایل فلش فارسی Galaxy S2,دانلود فایل فلش فارسی Galaxy S2 Plus,فایل فلش Galaxy W,فایل فلش Galaxy Win,فایل فلش فارسی Galaxy Win,فایل فلش Galaxy S5,فایل فلش Galaxy S5830,فایل فلش فارسی S5660 Galaxy Gio,فایل فلش فارسی S5360 Galaxy Y,فایل فلش S5570 Galaxy Mini سامسونگ,فایل فلش Galaxy Y S5360,فایل فلش فارسی Galaxy S5,رام (فایل فلش) فارسی گوشی S5360 Galaxy Y,فایل فلش فارسی سامسونگ Galaxy Pocket Plus S5301,فایل فلش Galaxy S3,فایل فلش فارسی Galaxy S3,دانلود فایل فلش Galaxy S3,فایل فلش فارسی 4.2.2 Galaxy S3,دانلود فایل فلش فارسی Galaxy S3,فایل فلش Galaxy S4,فایل فلش فارسی Galaxy S4,فایل فلش Galaxy Fit,فایل فلش فارسی Galaxy Fit,دانلود فایل فلش Galaxy Fit